Nu de zon eindelijk volop aan het schijnen is, krijg ik steeds meer zin in frisse, fruitige ontbijtjes. In de winter heb ik het liefst iets warms om de dag mee te beginnen. Havermout met gebakken banaan, mugcakes, roerei met paddestoelen. Mijn liefde voor smoothies is heel groot, maar het is als het vriest toch iets minder aantrekkelijk om zo’n koud schaaltje leeg te lepelen. De temperatuur stijgt gelukkig dus de blender kan weer hard aan het werk om vrolijke kleurtjes te creëren. Het resultaat is deze heerlijke smoothiebowl met watermeloen en aardbei. Lees hieronder het recept. 


VERFRISSENDE SMOOTHIEBOWL MET WATERMELOEN

Inmiddels is de groene smoothie een alom geaccepteerde start van de dag. Spinazie, komkommer, avocado, niet veel mensen kijken er nog van op als je het bij je appel en banaan in je blender gooit. Ik vind het zelf af en toe best een uitdaging om in mijn ontbijt al groenten te verwerken. Maar wat is een beter begin dan al 100 gram groenten achter de kiezen te hebben voor je überhaupt de deur uit bent? Ik voel me dan meteen energieker.

Daarom besloot ik me een tijdje terug voor het eerst te wagen aan een smoothiebowl met zomerfruit en gekookte bloemkool. Ja, dat las je goed: bloemkool. Ik kon me eigenlijk niet voorstellen dat verwarmde en vervolgens afgekoelde bloemkool het goed zou doen in een zoet gerecht. Ik vind de geur van bloemkool altijd best heftig en was er van overtuigd dat het de boventoon zou voeren. Maar, wie niet waagt, wie niet wint toch?

BLOEMKOOL IN DE SMOOTHIEBOWL?

Ik begon heel behoedzaam (met slechts vijftig gram bloemkool) de eerste keer. En verbazingwekkend genoeg: ik proefde niets. De tweede keer had ik de smaak te pakken en gooide ik honderd gram bloemkool in mijn blender. En nog steeds was het tussen het fruit ondetecteerbaar. Het lijkt zelfs de textuur van de smoothie wat gladder en romiger te maken. Alleen maar voordelen dus!  Het belangrijkste is om de bloemkool goed zacht te koken. Ik gebruik zelf bloemkoolrijst en laat het minstens een kwartier koken. Laat het vervolgens volledig afkoelen. Je proeft er niks van terug in deze smoothiebowl met watermeloen en aardbei, maar hierdoor is je ontbijt een stuk voedzamer!

Tip: kook het de avond van tevoren terwijl je je avondeten maakt en bewaar het in de koelkast tot de volgende ochtend.

INGREDIËNTEN: (VOOR 1 PERSOON)

  • 100 gram gekookte en afgekoelde bloemkool
  • 75 gram bevroren watermeloen
  • 100 gram bevroren aardbeien
  • 1/2 banaan(ongeveer 50 gram)
  • Ongeveer 10 muntblaadjes
  • 150 ml ongezoete amandelmelk

BEREIDINGSWIJZE:

  1. Gooi alles in de blender en mix dit tot een gladde massa.
  2. Maak de smoothiebowl met watermeloen af met je favoriete toppings. Zoals in dit geval met kiwi en verse aardbeien.

Dit recept is geschreven door vaste gastblogger Paula Röttjers 
Neem voor meer inspiratie een kijkje op haar Instagram

Bekijk ook het recept voor deze pindakaas smoothiebowl

Paula Röttjers

Paula Röttjers

Paula is een van onze getalenteerde gastbloggers! Ze is 22 jaar, studente en foodie ten top. Via haar Instagram deelt zij dagelijks gezonde inspiratie en heerlijke recepten.
Paula Röttjers

Laatste berichten door Paula Röttjers

Pin It on Pinterest

Share This