Zelfzorg is belangrijk en tijdens het bouwen van een kindje in je buik misschien nog wel meer. Veel van wat jij doet, eet en meemaakt, krijgt je baby mee en heeft invloed op de ontwikkeling van je baby. Er zijn steeds meer wetenschappelijke onderzoeken waaruit blijkt dat zowel voeding, maar ook emotionele gebeurtenissen direct invloed hebben op het gedrag en de gezondheid van je kind. Want: hoe zorg je voor goede zelfzorg tijdens zwangerschap en kraamtijd?

In de maatschappij waarin we leven hebben veel mensen last van chronische stress zonder dat ze het doorhebben. Het uit zich in (lichte)klachten die moeilijk te herleiden zijn. De zwangerschap kan je uitnodigen opnieuw naar je levensstijl te kijken en te onderzoeken waar jij nog meer momenten van rust kan nemen en welke andere gezonde patronen je kan gaan toepassen in je leven. Ik geef je graag wat tips!


Tips om goed voor jezelf te zorgen tijdens de zwangerschap en kraamtijd:

Natuurlijk producten:

Zelf heb ik ervoor gekozen om natuurlijke & biologische producten te gebruiken voor mij en mijn baby. Ook in mijn zwangerschap let ik erop dat ik zo min mogelijk chemische producten gebruik, om zo mezelf en mijn baby zo weinig mogelijk te belasten. Alle extra belast jou en je baby en zo blijft er meer energie over voor de groei en ontwikkeling van je baby. Ik heb de fijne webshop Dalalou ontdekt die helemaal gericht is op natuurlijke en gifvrije producten voor rondom de zwangerschap en kraamtijd. Een aanrader!

Tips om goed voor jezelf te zorgen tijdens de zwangerschap en kraamtijd

Een verwenpakket voor de zwangere:

Ook vond ik hier een heerlijk verwenpakket voor de zwangere vrouw, met producten voor extra zelfzorg zoals een maansteen ketting, perineum en massage olie en zwangerschapsthee. Daarbij kun je ook kiezen voor een natuurlijk kraampakket, om zo ook de geboorte een zo natuurlijk mogelijk proces te laten zijn.

Plan een bewust moment:

Je wilt wel rusten maar kan er de tijd niet voor vinden? Plan minstens één moment per dag om even te zitten, te mediteren of bewust een kopje thee te drinken. Al begin je met 5 minuten, die 5 minuten gaan het verschil maken. Schrijf het op in je agenda, zet een alarm of schrijf het op briefjes in je huis of wat jou dan ook helpt hieraan te herinneren.

Geboortealtaar:

Creëer in je huis een plekje waar je mooie affirmatie kaarten, stenen, inspirerende teksten of foto’s neer kan zetten om jezelf te herinneren aan de krachtige vrouw die je bent. We weten ondertussen de kracht van denken en een altaartje met mooie teksten kan je hierbij ondersteunen.

Tips om goed voor jezelf te zorgen tijdens de zwangerschap en kraamtijd van Dalalou

Rechten op je werk:

Ken jij de rechten op je werk? Volgens de wet recht heb je bijvoorbeeld recht op 1/8e extra pauze tijdens je werkdag en vallen afspraken met de verloskundige/gynaecoloog ook onder werktijd. Verdiep je hierin en kijk wat er voor jou haalbaar en mogelijk is. Als je ondernemer bent, is het misschien nog wel lastiger om jezelf wat extra rust te gunnen. Kijk of je echt prioriteiten kunt stellen en je kan afvragen wat nu echt belangrijk en noodzakelijk is.

Zorg voor je slaap:

Je nachtrust is van essentieel belang om de stress die je overdag (bewust of onbewust) ervaart te herstellen. Investeer in goede matrassen en eventueel een zwangerschapskussen als je dat helpt. In de avond niet meer op scherm (of blauwe licht demper) draagt bij aan een betere nachtrust, maar ook op tijd een avondritueel starten om langzaam je voorbereiden op de nacht. Geuren, zoals lavendel, een warm voetenbad (met wat extra magnesium!), een lekker boek lezen kunnen allemaal helpen om alvast te ontspannen.

Mis je nog een belangrijke tip? Ik hoor het graag!


Lees ook: 5 tips voor een goede nachtrust.

*Dit artikel is geschreven in samenwerking met Dalalou. 

Pin It on Pinterest

Share This