“Ja, maar Merel.. daar heb ik toch geen tijd voor?”. Wat zou jouw reactie zijn op mijn voorstel om eens wat vaker tijd met jezelf door te brengen, een moment om tot rust te komen en op te laden. Een veel voorkomend probleem is dat we het gevoel hebben altijd tijd tekort te komen. Niet gek, want aangezien we ook vaak dagelijks meerdere ballen hoog houden blijft er weinig tijd over voor onszelf. Laten we daar verandering in brengen. Een moment voor jezelf inplannen of het creëren van een rustgevende routine om de kwaliteit van je slaap te verhogen, hoeft geen zeeën van tijd in beslag te nemen. Pas deze tips in eigen badkamer maar eens toe en ervaar het verschil!


Creëer een rustgevende routine om innerlijke rust te vergroten: een moment voor jezelf in eigen badkamer kan het verschil maken.

Self-care, niet iedereen is gek op dit begrip. Door de commerciële wereld wordt self-care vooral gepromoot als een dagje naar de sauna en jezelf laten verwennen of je krijgt het standaard plaatje van een vrouw met komkommerschijfjes op haar ogen te zien. And don’t get me wrong, beide kan heel fijn zijn. Het kan alleen ook anders, het hoeft ook niet zoveel tijd in beslag te nemen en tegelijkertijd kan jij jezelf op dat moment wel precies dat geven waar je behoefte aan hebt: innerlijke rust. En dat kan gewoon in eigen badkamer!

Een moment voor jezelf: rustgevende routine in eigen badkamer

Stap 1: zet van te voren een grote kop rustgevende thee voor jezelf.

Welke acties onderneem jij om het gevoel van innerlijke rust te creëren? Vaak voelen we het verlangen, maar blijven onze acties uit om hier verschil in te maken. Start met het inschenken van een kop rustgevende thee voor jezelf. Kies voor natuurlijke gedroogde kruiden zoals kamille, citroenmelisse of jasmijn, deze kruiden hebben een rustgevende werking op het zenuwstelsel.

Tip: tijd om ook je telefoon weg te leggen, even geen prikkels die je stress hormonen keer op keer laten pieken.

Stap 2: creëer een fijne sfeer in de badkamer voor je rustgevende routine.

Kan je het licht in de badkamer misschien dimmen? Vooral in de avond is dit fijn, omdat je met gedempt en warm licht je brein een seintje geeft dat het tijd is om te ontspannen. Hierdoor maakt je lichaam het hormoon melatonine aan. Zo komt je tot rust en val je gemakkelijker in slaap. Of doe het licht helemaal uit en steek een aantal kaarsen aan.

Maak daarnaast gebruik van fijne essentiële oliën die een rustgevende gevoel versterken. Plaats een diffuser neer of druppel een paar druppeltjes olie in de douche of in bad. Het ruikt heerlijk luxe en tegelijkertijd creëer je een omgeving waarin je echt even alles los kan laten. Deze fijne badolie van Kneipp is te koop bij Douglas en bevat lavendel wat ontspant na geestelijke en lichamelijke inspanning.

Stap 3: geef jezelf de tijd om de connectie met je ademhaling op te zoeken.

Vaak vinden we het lastig om in de overgang van de hele dag ‘aan’ staan, daadwerkelijk te kunnen ontspannen op het moment dat we eindelijk ‘uit’ kunnen staan. Je hoofd functioneert nog op volle snelheid en je voelt de stresshormonen nog door je lijf gieren.

Ga eventueel zitten (je kan dit ook staand onder de douche doen) en plaats je rechterhand op je onderbuik. Haal diep adem door je neus en laat de adem weer zachtjes en diep los door je mond. Adem naar je buik toe om diepe rustgevende ademhalingen te creëren. Ontspan bij elke uitademhaling bewust je lijf, vanaf het topje van je hoofd tot het puntje van je grote teen. Sluit eventueel je ogen en herhaal dit voor ongeveer 2 minuten (of langer), tot je merkt dat de rust weer terugkomt in je lijf en hoofd.

 Tip 4: Creëer bewust een moment van mindful awareness

Tijd om even echt de rust terug te brengen in je hoofd en lijf. Probeer daarom echt gedurende 10 tot 15 minuten (langer mag altijd) bewust mindful awareness te creëren. Kortom een moment waarop je heel bewust je aandacht stuurt naar het hier en nu, simpelweg echt aanwezig zijn. Vaak zijn we met onze gedachtes continue bezig met het verleden of de toekomst, stuur naar het hier en nu.

Tip: luister ook de 3-delige podcast reeks over innerlijke rust en mindfull awareness.

Kies er daarnaast voor om even helemaal niets te doen, te luisteren naar fijne muziek of in bad te genieten van een kop thee. Lees bijvoorbeeld een goed boek. Het kan ook heerlijk zijn om een serie te kijken, maar geef je hoofd echt even rust van alle prikkels die het doorgaans ook al krijgt van alle beeldschermen en meldingen die daarmee gepaard zijn. Nogmaals: de bewuste acties die je onderneemt maken hierin verschil.

Een moment voor jezelf: rustgevende routine in eigen badkamer

Stap 5: Verzorg je lijf.

In mijn boek schrijf ik: self-care betekent jezelf letterlijk kunnen geven wat je nodig hebt, voor zowel je geestelijke als lichamelijke gezondheid. Smeer je lijf na afloop in met een voedzame natuurlijke olie of crème en gun jezelf echt even dit momentje van zachte verzorging. Hierdoor zoek je de connectie op met je lichaam en creëer je een mindful moment.

Deze verzachtende bodycrème van het natuurlijke en vegan merk Dr.Hauschka vind ik zelf heel fijn om te gebruiken. Het is online verkrijgbaar bij Douglas.


Wat zijn jouw ultieme tips voor een rustgevende routine? I would love to know!

Dit artikel is in samenwerking geschreven met Douglas.
Image credits: LStockStudio/Shutterstock

ONTVANG DE GRATIS ZELFLIEFDE PLANNER

Schrijf je in en ontvang de unieke gratis zelfliefde planner. Een waardevolle tool vol inspiratie voor een liefdevolle levensstijl, een dagelijkse checklist + een extra negatieve self-talk oefening. Geef vanaf nu prioriteit aan je geluk en gezondheid!

Ontvang de planner

Nee, bedankt!

Schrijf je in voor de Nieuwsbrief

Pin It on Pinterest

Share This